W naszym przedszkolu kończymy indywidualne spotkania z rodzicami, na których nauczycielki dzieci 5 i 6 letnich przekazują wyniki wstępnej diagnozy oraz ustalają sposoby wspierania rozwoju dzieci.
Zgodnie z nową podstawą programową, zadaniem nauczycieli wszystkich dzieci z grup pięciolatków i sześciolatków objętych wychowaniem przedszkolnym, jest poprowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych tych dzieci oraz dokumentowanie swoich obserwacji. Z początkiem roku szkolnego poprzedzającego możliwe rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej
(w październiku – listopadzie) należy przeprowadzić wstępną analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole zwanej diagnozą przedszkolną. Celem tej analizy jest przede wszystkim wskazanie umiejętności, które trzeba rozwinąć, usprawnić oraz takich, na których można oprzeć wspomaganie dziecka. Celem jest także zgromadzenie informacji o poziomie rozwoju dziecka i jego gotowości do podjęcia nauki w szkole , które po przekazaniu rodzicom mają im pomóc w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je wspomagać w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do ich potrzeb. Dzieci mogą być w różnym stopniu przygotowane do rozpoczęcia edukacji szkolnej. Rozpoznanie ich potrzeb daje szansę na wczesne udzielenie odpowiedniego wsparcia, a jednocześnie zapewnienie w miarę wyrównanych szans edukacyjnych i równy start na początku nauki szkolnej. .
Następnie, w kwietniu- maju, nauczyciel ma przeprowadzić kolejną diagnozę, której wynik będzie pomocny rodzicom w podjęciu decyzji dotyczącej rozpoczęcia przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej. W oparciu o zgromadzone wyniki, nauczyciele w maju wręczają rodzicom dokument ministerialny zawierający Informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.