Zajęcia Sensoplastyka® łączą w sobie elementy sztuki, zabawy, eksploracji zmysłowej i zajęć grupowych. Ich celem jest stymulowanie zmysłów dziecka poprzez kontakt z różnorodnymi materiałami, fakturami, kolorami i formami oraz wspieranie rozwoju umiejętności intrapersonalnych (jak np. samodzielność, świadomość własnych pragnień i celów działania, umiejętność podejmowania decyzji, kreatywność) i interpersonalnych (m. in. nawiązywania kontaktu z innymi, negocjowania, wyznaczania własnych granic i respektowania ich u innych). Podczas tych zajęć dzieci mają możliwość doświadczania świata poprzez dotyk, wzrok, słuch, zapach, a niekiedy nawet smak, co wspiera rozwój ich percepcji i zdolności poznawczych. Zgodnie z Zasadami Pracy Marki Sensoplastyka® wykorzystane na zajęciach materiały sensoryczne są dobrym wyborem zarówno dla poznającego świat eksperymentującego przedszkolaka, jak i ciekawego różnorodnej stymulacji starszaka.
Rola prowadzącego zajęcia bliska jest roli coacha, który wspiera uczestników w swobodnej eksploracji (z respektowaniem wyznaczonych zasad związanych z bezpieczeństwem i komfortem innych osób), jednocześnie nie narzucając im form lub pomysłów na wykorzystanie dostępnych materiałów. Każde dziecko jest inne i każde ma swobodę bycia sobą na tych zajęciach, dlatego też prowadzący daje dzieciom czas, nie pospiesza, nie zmusza do podjęcia działania – sam dobrze czuje się w otoczeniu różnych kolorowych materiałów i umożliwia dziecku zbudowanie takiego samego komfortu, żeby mogło działać wtedy, kiedy czuje, że tego chce. Na pewno są to zajęcia, które potrafią mocno ubrudzić – na ten czas odkładamy wszystkie fartuszki ochronne, nie prosimy dzieci, aby postarały się nie ubrudzić np. koszulki. Rodzice uczestników są świadomi tego, że formuła zajęć zakłada proces swobodnej aktywności twórczej i umożliwiają dzieciom pełne zaangażowanie się, przygotowując wcześniej ubrania na przebranie. Na tych zajęciach sam proces działania, eksplorowania i doświadczania jest istotniejszy niż efekt końcowy – nie dąży się tutaj usilnie do stworzenia bałwanka, kwiatka czy masy plastycznej (choć naturalnie może stać się to wytworem rąk dziecka, jeśli samo wpadnie na taki pomysł i zdecyduje się go wykonać).
Prowadzący przed zajęciami przygotowuje materiały i salę, zapewniając warunki do samodzielnego działania – wykorzystuje przestrzeń na podłodze, żeby zapewnić uczestnikom swobodny wybór pozycji do pracy czy możliwość przemieszczania się w trakcie.